Skip to main content

Den transsibirske jernbanen på egen hånd

Send forespørsel

Vänligen skicka en bokningsförfrågan genom vårt formulär.

Form
Den transsibirske jernbanen

 

Den transsibirske jernbanen byr på en fantastisk eventyrreise langs verdens lengste jernbane.

Østreiser skreddersyr med glede din reise langs den transsibirske jernbanen etter dine ønsker. Vi ordner blant annet billetter, hotell, visum samt aktiviteter i de forskjellige landene. For flere tips og inspirasjon, se separate faner i menyen over. I menyen til venstre under fanen Den transsibirske på egen hånd, finner du informasjon om priser og arrangementer i Russland, Mongolia og Kina. Er du interessert i å reise i gruppe, besøk Gruppereiser langs den transsibirske jernbanen.

Den transsibirske jernbanen har i dag foruten hovedlinjen mellom Moskva og Vladivostok også to forgreininger som går sørover med Beijing som sluttdestinasjon og en forgreining som går nord for hovedlinjen. Samtlige av jernbanens strekninger starter i Moskva og går lenge langs den samme traséen.

Den transsibirske jernbanen går gjennom Sibir til Vladivostok, er totalt cirka 930 mil lang, og reisen tar 7 dager.

Den transmongolske jernbanen følger hovedlinjen frem til Ulan-Ude, deretter tar den av sørover gjennom Mongolia samt Gobiørkenen på sin vei til Beijing i Kina. Denne ruten er cirka 790 mil lang og tar 6 dager å reise.

Den transmandsjurske jernbanen tar av ved Chita i sydøstlig retning gjennom Mandsjuria til Beijing. Denne ruten er cirka 900 mil lang og tar 7 dager å reise.

Det anbefales å legge inn opphold underveis for å dra fordel av de mange severdigheter og opplevelser som omgir reiseveien. Valget mellom de tre jernbanene bør styres av hvor man har mest lyst til å stoppe. Uansett hvilken strekning man velger reiser man først gjennom store deler av Russland og passerer blant annet Uralfjellene som skiller Europa fra Asia, samt Bajkalsjøen, verdens største og dypeste innsjø.

Velger man å fortsette med den transsibirske jernbanen, passerer man gjennom det omtalte Sibir og får oppleve denne unike villmarken. Meget interessant er også byen Vladivostok, og det er få svensker som forbinder Russland med Stillehavskysten. Herfra går det ferger til Japan hele året.

Den transmongolske jernbanen byr på bedårende utsikt over Gobiørkenen. De som velger å ta en stopp i Mongolia har muligheten til å utforske hovedstaden Ulan Bator eller å dra ut til en leir og få oppleve den vakre naturen og det ekte nomadelivet. Nesten halvparten av befolkningen lever fortsatt som nomader og livnærer seg med husdyr.

Velger man den transmandsjurske jernbanen, reiser man gjennom Mandsjuria på sin vei til Beijing. Mandsjuria har et vidstrakt landskap som i dag er fordelt mellom Russland, Mongolia og Kina. Denne regionen har spilt en meget viktig rolle i Kinas historie, det var blant annet her den nåværende Folkerepublikken Kina ble dannet.

Uansett hvilken reiserute man velger byr reisen på et vidunderlig landskap og et uforglemmelig eventyr.

Søk reise

Byene langs ruten

Moskva
Moskva er Russlands hovedstad og samtidig Europas største by. I vel 850 år har Moskva spilt en sentral rolle i Russland og hviler på en blanding av stiler fra disse forskjellige historiske epokene. Her forenes middelalderske ortodokse kirker med de enorme betongbygningene fra sovjettiden og dagens imponerende skyskrapere.

I byens sentrum ligger Kreml som er Moskvas eldste bydel med aner fra 1100-tallet. Kreml betyr borg eller festning og er innringet av en forsvarsmur som ble bygget på 1400-tallet.

Innenfor muren finner man flere historiske bygninger og på museet Rustningskammeret finnes det forskjellige severdigheter som for eksempel juveler, tsartroner, hoffdrakter, militært paradeutstyr og krigstroféer. 

Nizhny Novogorod
Nizhny Novogorod er en av Russlands mest dynamiske provinsielle hovedsteder, fylt med restauranter og underholdningsmuligheter. Under sovjettiden ble byen oppkalt Gorki, etter forfatteren Maxim Gorky, som ble født her i 1868. Byen ligger ved samløpet av Volga og Oka møtes, noe som gjør det til et viktig knutepunkt for handel og industri. På 1800-tallet sa i Russland til St. Petersburg var hodet, sitt hjerte og Moskva Nizhny Novgorod sin lommebok. 

Ekaterinburg
Ekaterinburg ble grunnlagt i 1723 som en del av Peter den stores innsats for å utforske mineral rikdom i Ural-regionen. Ekaterinburg er best kjent som stedet der bolsjevikene myrdet Tsar Nikolaj II og hans familie i juli 1918. Etter andre verdenskrig ble Ekaterinburg et stort industrielt senter der hundrevis av fabrikker ble bygget her. Som en økonomisk og kulturell kapital for Ural, tilbyr Ekaterinburg sine besøkende mer enn en spennende historie. Den nåværende økonomiske veksten er tydelig i de overfylte kafeer og klubber rundt i sentrum. Ekaterinburg er også interessant når byen er på grensen mellom Europa og Asia. 

Omsk
Omsk ligger i det vestlige Sibir på bredden av elven Irtysj. I tillegg til sin betydning som en industriell by, Omsk forbundet med viktige hendelser i historien av Russland. På 1800-tallet ble Omsk en gigantisk dump for dissident dissidenter. Dette var der Fjodor Dostojevskij ble sendt til hardt arbeid etter at han deltok i en sosialistisk kollokviegruppe. Det var også i Omsk som anti-bolsjevikiske regjering ledet av admiral Aleksandr Kolchak ble etablert under borgerkrigen før han ble tvunget til å flykte til Irkutsk, hvor han utførte den 1919.

Novosibirsk
Novosibirsk er Russlands tredje største by med mer enn 1,5 millioner innbyggere og ble grunnlagt på slutten av 1800-tallet. Byen ligger i sentrum av landet rundt elven Ob. Ca 22 km sør for Novosibirsk er et museum med en stor samling av Trans-Siberian tog.

Irkutsk
Irkutsk ble grunnlagt på 1600-tallet og er en av de eldste byene i Sibir. Den strategiske beliggenheten nær Mongolia og Kina samt den tidlige veiforbindelsen med Moskva bidro til byens utvikling og betydning. Gjennom Irkutsk gikk mye av handelen med nabolandene da sibirsk pels ble omsatt i bytte mot silke og te.

Bajkalsjøen 
Bajkalsjøen er verdens største innsjø ut fra volum. Den 64 mil lange og opptil 8 mil brede sjøen inneholder 20 % av verdens ferskvann. 60 prosent av sjøens arter er unike for Bajkalsjøen og det syrerike vannet har gitt opphav til et rikt og varierende dyreliv. Det sies at en dukkert i Bajkalsjøen forlenger livet med 25 år, men pass på – vanntemperaturen kommer sjelden over 8 grader.

Vladivostok
Vladivostok, den transsibirske jernbanen endestasjon. Dens historie begynte med signeringen av den russisk-kinesiske avtalen om avgrensning land i 1858. Denne avtalen tillot Russland tilgang til Stillehavet og begynte å utvide sjømakt i Østen.

I 1859 passerte Count Muravjov-Amurskij Peter den store golf og noterte en godt beskyttet bukt. Der bestilte han etableringen av en militær base som han kalte "herskeren i øst" - Vladivostok. Til slutt ble basen for en havneby, som siden har spilt en viktig politisk rolle i russisk historie.

Rundt Vladivostok er områder som er kjent for sine unike fauna, inkludert sibirske tigre, Amur leopard, kragbjörnar og Gorancs.

Mongolia
Mongolia er kjent for sin fantastiske natur og unike muligheter til å oppleve den ekte nomadisk liv. Hovedstaden Ulan Bator utfyller besøk i landet, og tilbyr noen interessante steder å besøke.

Gandan kloster er Mongolias største og viktigste buddhistiske område der det i dag bor ca 150 munker. Buddhismen ble mer eller mindre utestengt under den sosialistiske epoken, men har komme brølende tilbake i de to siste tiårene. Interessant er også navnet på Dalai Lama kommer fra den mongolske språket. "Dalai" betyr "hav" i mongolsk, og er en oversettelse av den tibetanske navnet "Gyatso" (den nåværende Dalai Lama, oppkalt Tenzin Gyatso), mens "Lama" er den tibetanske tilsvarer ordet "guru" i sanskrit som betyr "visdom" , "lærer", "munken". Denne kombinasjonen er vanligvis oversatt til "Ocean of Wisdom". Det var den mongolske herskeren Altan Khan, som etter et møte med den tredje tibetanske lama (Sonam Gyatso), ga han ham tittelen Dalai Lama.

Natural History Museum, som ligger i sentrum av byen har en stor utstilling på Mongolia flora og fauna. En av de mest imponerende utstillinger er de massive dinosaurskjeletter utgravd i Gobi-ørkenen.

Ulan Bator er omgitt av mange vakre steder som gir muligheter for friluftsliv som fotturer, sykling, golf og ridning. For de som ønsker mer eventyr, anbefaler vi å gå ut i naturskjønne omgivelser i Khan Khentii i østlige Mongolia, eller tilbringe noen dager i Gobi-ørkenen. 

Beijing
For de som aldri har vært i Beijing denne byen er en perfekt avslutning på trassibiriska eventyr. Dette er en by av kontraster og dens enorme areal gir uendelige muligheter for både aktiv og passiv fritid. Det er mange interessante kulturelle og historiske steder, mange restauranter, markeder osv. Det er også interessant å besøke de mange fabrikker, der man kan vurdere produksjon og kjøpe varer produsert til attraktive priser.

Planlegging

Hvilken rute vil du ta?
Moskva til Vladivostok (Den transsibirske jernbanen)
Moskva til Beijing via Mongolia (Den transmongolske jernbanen)
Moskva til Beijing rundt Mongolia (Den transmandsjurske jernbanen)

Når er det best å dra?
Perioden mai til september regnes som høysesong og det er da de fleste velger å reise, spesielt de som planlegger å gjøre opphold langs ruten. På denne tiden er værforholdene behagelige og dagene lange, noe som gjør at den reisende kan bruke mye tid utendørs og utforske omgivelsene og de ulike severdighetene.

Fra oktober til april er store deler av den transsibirske ruten dekket av snø, noe som gir reisen sjarm. Den som søker ytterligere eventyr kan for eksempel gi seg ut på tur med hundespann gjennom taigaskogene ved Baikalsjøen eller gå på skøyter på noen av Mongolias elver.

Vil du gjøre stopp underveis?
Eventuelle stopp langs reiseruten må planlegges på forhånd da billettene blir utstedt for eksakte strekninger. Se forslag på stopp under fanen ”Severdig langs ruten”

Kupé
Det er to klasser å velge mellom – 1:a-klasse (2-sengskupé) og 2:a-klasse (4-sengskupé). Noen tog har en tredje klasse, s.k. ’platskart’, der man istedenfor i kupéer sover i en åpen vogn med senger (anbefales ikke). Damer og herrer blandes i alle klasser.

Restaurant
Samtlige tog som trafikkerer lange distanser har restaurantvogn.

Livet på toget
Når man tilbringer et par dager på toget begynner man å føle seg hjemme. Man kjenner togvertene og man bruker mye tid sammen med medpassasjerene ved å snakke sammen, spille kort eller nyte utsikten sammen gjennom vinduet. Besøkene i restaurantvognen blir ispedd kortere middagslurer og langsomt kommer man inn i den transsibirske rytmen, en rytme som innebærer en nærmest total avkobling.